W954215

WORK NO.6

WORK NO.6

宇佐美 圭司

USAMI Keiji

作品画像

この作品画像をダウンロード、転載することはできません。

詳細情報
作家名

宇佐美 圭司

USAMI Keiji

作品名
WORK NO.6WORK NO.6
制作年
1963
材質、技法
油彩/カンヴァスOil on canvas
寸法、時間等
134.8×185
所蔵
東京都現代美術館Museum of Contemporary Art Tokyo
所蔵番号
1975-00-0106-000
備考
“絵画とは外界に向かって開かれた窓、あるいは世界を映し出す鏡のようなものである”―このような定義を信じて絵を描くことができた時代があった。その頃、画家たちは遠近法という絵画における空間描写の法則に従って、一つの中心点を拠り所にして全ての物を画面に配置していればよかったし、それが絵を描くということそのものだった。戦後世代である宇佐美が何よりもまず問題にしなければならなかったのは、こうした法則がもはやオールマイティではなくなった現代にあって、遠近法にかわる新たな表現方法を模索すること、さらには「絵画」とは何かということであった。本作品はそうした字佐美の追求の出発点とも言えるもので、初の個展を開いた弱冠23歳の時に制作されたものである。しばしば「オールオーバー・ペインティング」とよばれるこの時期の作品は、画面に中心がなく、赤や青のさまざまな色彩のタッチがひしめき合い、その上に白色が画面一杯に散乱しているのが特徴である。この矩形の空間に充満するいいようのない緊張感は、この若い画家が独学で作り出したものである。その後、宇佐美は4種の人型を組み合わせて新たな絵画空間を構築していくが、現在に至るまでその深い思索に裏付けられた真撃な挑戦は続いている。(C.M.)rnThere was a time when painting was possible based on this definition: "A painting is a window to the outside world, or a mirror reflecting the world. At that time, painters could simply place everything on the canvas based on a single central point, following the rules of perspective, which is the depiction of space in painting, and that was painting itself. What Usami, a member of the postwar generation, first and foremost had to do was to search for a new method of expression that would replace perspective, and what "painting" was all about, in a time when these rules were no longer all-powerful. This work can be seen as the starting point of Ajisami's pursuit, and was created when he was just 23 years old and held his first solo exhibition. Often referred to as "all-over paintings," these works from this period are characterized by the fact that there is no center to the picture plane, with touches of various reds and blues crowded together and the white color scattered all over the picture plane. The ineffable tension that fills this rectangular space was self-taught by the young artist. Later, Usami constructed a new pictorial space by combining four different types of human figures, and his earnest challenge, backed by deep contemplation, continues to this day. (C.M.)rn
  • 東京都歴史文化財団「Tokyo Museum Collection (ToMuCo)」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
  • 2024-12-10
このテキストは機械翻訳です。