- 作家名
カール・アンドレ
ANDRE, Carl
- 作品名
- トウェンティ・セカンド・スティール・カーディナルTwenty-Second Steel Cardinal
- 制作年
- 1974
- 材質、技法
- 鋼Steel
- 寸法、時間等
- 0.5×550×100
- 所蔵
- 東京都現代美術館Museum of Contemporary Art Tokyo
- 所蔵番号
- 1990-00-0011-000
- 備考
- アンドレは1950年代末から、素材を均一な形態のユニットに還元し規則的に構成する作品を展開してきた。その形態は、ブランクーシの影響をとどめた初期の木材を垂直方向に構成したものから、徐々に水平方向の広がりに転じ、煉瓦を平らに積み敷いたものや本作に代表されるような金属板のユニットを並べたものへと至る。彫刻から具象的な題材や主題を排するだけではなく、即座に目を引くスケール感や構成の妙、素材のもつ質感のドラマ、加工の技巧等を極力排し、ぎりぎりまでその物質性に焦点を絞った還元的な表現には、かつてスタジオを共有していたフランク・ステラの方法論との連関も指摘されるが、一方で生活の為に貨物列車の制動手として職を得た一時期を通じて、まさに連なるユニットである列車や規則的に配される枕木やレール、そして鉄の固まりや石炭の山といった素材のリアリティを目の当たりにした体験もまた強烈な影響を与えたものとして伝えられる。作品の素材や形態を限界まで切り詰めた時に、相対的に生じてくる「場」との緊張関係は、観る者が文字通り作品に踏み込むことでさらに有機的なものとなる。一見素っ気ない無機質な外観を意図的に採用することでアンドレは、ミニマル(最小限)な働きかけが無限の関わりの可能性を開くことを期待しているのである。(K.O.)Since the end of the 1950s, André has been developing works in which materials are reduced to uniform units of form and regularly composed. The forms of his works have gradually shifted from the vertical compositions of wood, which still retain the influence of Brancusi, to horizontal expansions, such as flat piles of bricks and metal plate units, as in the present work. In his reductive expression, which not only excludes figurative subjects and subjects from his sculptures, but also focuses on the materiality of the sculptures to the very limit, eliminating as much as possible the sense of scale and composition that immediately catches the eye, the drama of the material's texture, and the skill of processing, it can be pointed out that there is a link with the methodology of Frank Stella, who once shared a studio with him. On the other hand, the experience of working as a brakeman on a freight train for a period of time and witnessing the reality of materials such as the train as a series of units, regularly arranged sleepers and rails, and piles of iron and coal is also reported as a strong influence. The tension with the "place" that arises relatively when the materials and forms of the work are reduced to their limits becomes even more organic when the viewer literally steps into the work. By deliberately adopting a seemingly plain and inorganic appearance, André hopes that a minimalist approach will open up endless possibilities for engagement. (K.O.)
- 東京都歴史文化財団「Tokyo Museum Collection (ToMuCo)」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
- 2024-12-10
- 2024-12-10