- 作家名
亜欧堂田善
- 作品名
- 東都名所全図(小形江戸名勝図シリーズ)
- 制作年
- 19世紀初期
- 材質、技法
- 銅版筆彩
- 寸法、時間等
- 11.7×16.2, 1枚
- 所蔵
- 神戸市立博物館Kobe City Museum
- 備考
- 亜欧堂田善(またはその門人)が手がけた多くの銅版画の中で、もっとも人気を博したシリーズが、これらの小形江戸名所図です。北斎などの浮世絵風景版画の構図や上方の小型銅版画の流行に影響を与えた点でも重要な作品群です。田善の基準作『青蔭集』挿図にも通じる写実性と抽象化が同居する、緩急のメリハリの利いた表現が特徴です。現在25種類の図柄が確認されていて、そのうち神戸市立博物館は19種を所蔵しています。<br/><BR/>この江戸鳥瞰図は、江戸の隅田川の東岸上空から俯瞰したもので、拡大するとびっしりと描きこまれた家屋の合間にカタカナの地名表記もところどころに散りばめられている。3種類ある田善の銅版画シリーズでは最小の紙形のひとつで、中型の「自隅田川望南之図」ととは視点や構図が異なる。享和年間(1801-1804)に鍬形蕙斎が木版として描いた江戸鳥瞰図を銅版画として再構成したもの。<br/><br/>【江戸の絵画】Among the many copperplate prints produced by Aoudo Tazen (or his students), the most popular series were these small Edo Meisho Zu (Edo Famous Places). These works are also important in that they influenced the composition of ukiyoe landscape prints by Hokusai and others, as well as the popularity of small copperplate engravings in the Kamigata region. They are characterized by a combination of realism and abstraction that is similar to the illustrations in Denzen's standard work "Seikage-shu" (Blue Shade Collection). Currently, 25 different designs have been identified, 19 of which are in the collection of the Kobe City Museum. <BR/><BR/>This bird's-eye view of Edo is a bird's-eye view from above the east bank of the Sumida River in Edo, and when enlarged, katakana place names are scattered here and there in between the houses that have been painted in numerous places. It differs in perspective and composition from the medium-sized "Sumidagawa Bochinan no Zu" (The Southward View of the Sumida River). This copperplate engraving is a reconstruction of a bird's-eye view of Edo, originally drawn by Keisai Huwagata as a woodblock print during the Kyowa period (1801-1804). <br/><br/>[Painting in Edo
- 文化庁「文化遺産データベース」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
- 2024-12-10