- 作家名
山田 正亮
YAMADA Masaaki
- 作品名
- Work C - 400Work C - 400
- 制作年
- 1969
- 材質、技法
- 油彩/カンヴァスOil on canvas
- 寸法、時間等
- 162×112
- 所蔵
- 東京都現代美術館Museum of Contemporary Art Tokyo
- 所蔵番号
- 1990-00-0007-000
- 備考
- 「私の前に風景はなく、静物しかなかった」。戦後の廃墟のなかで着手したモランディ風の静物画は、深く沈潜するオリーブグリーンに覆われていた。しかし、静物画に付された無機質な番号による題名《Still life no. 》からも推察されるように、画家の関心は描く対象そのものにはなく、1950年代の後半には抽象絵画の制作へと向かう。rn60年代初頭のストライプの繰り返しによる作品は、一気にひいた絵具が滴り、色同士が混じり合うものだったが、60年代後半になると本作のように2色に限定されたストライプは明度差が接近し、絵筆の跡のない均質な画面に移行する。その後ストライプに替わってグリッドが作品構成の基本となるが、画面の単一な拡がりを求める姿勢に変わりはない。ただ時期によってその表面は、均質な仕上げと画家の呼吸を伝えるものとの間で、振り子のように、揺らぎを見せるのだ。(N.S.)There was no landscape before me, only still life." The Morandi-style still-life paintings he began amidst the ruins of the postwar era were covered in a deep, subdued olive green. However, as can be inferred from the inorganic numbered title "Still life no." attached to the still lifes, the artist's interest was not in the subject itself, and in the late 1950s he turned to abstract painting, In the late 1960s, however, the stripes were limited to two colors, as in this work, and the difference in brightness became closer and more homogeneous, with no traces of paint brushstrokes. Later, the stripes were replaced by grids as the basis of the composition, but there is no change in the artist's attitude of seeking a single expanse of the picture plane. However, depending on the time of year, the surface of the work fluctuates between a homogeneous finish and something that conveys the artist's breath, like a pendulum. (N.S.)
- 東京都歴史文化財団「Tokyo Museum Collection (ToMuCo)」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
- 2024-12-10