- 作家名
アンゼルム・キーファー
KIEFER, Anselm
- 作品名
- イカルス―辺境の砂 [Ikarus - märkischer Sand]Icarus - March Sand
- 制作年
- 1981
- 材質、技法
- 油彩、アクリル・エマルジョン、ニス、砂、写真/カンヴァスOil, acrylic emulsion, varnish, sand, photograph on canvas
- 寸法、時間等
- 290×360
- 所蔵
- 東京都現代美術館Museum of Contemporary Art Tokyo
- 所蔵番号
- 1992-00-0036-000
- 備考
- キーファーは政治的、思想的には様々に評されるが、その芸術は、神話や歴史に題材を求めながら二元論的な精神と物質の相剋を追求しているといえよう。そのための手段として彼は、画面に鉛、藁、石など元素的な存在そのものを暗示する物質を付着させたり、歴史の記録である写真を用いたりもするが、戦後の美術において絵画芸術に主題と意味を復権させた画家としてその存在は大きい。この作品はキーファーが精力的に活動していた1980年代前半の大作のひとつで、Mark(ドイツ辺境の領土、ここではブランデンブルク辺境領を指す)に広がる砂の上に、太陽に近づきすぎて燃えて墜落したイカルスの翼が落ちてくる場面が描かれている。派手な作品ではないが、ギリシア神話とドイツの歴史が重なり合う主題、砂や写真を画面に付着させる技法、象徴的に燃える火、作者のライトモティーフとも言えるパレット、画面下から上へとせりあがる作者独特の視点の移動等、キーファー芸術の特色が集約された1枚である。(M.S.)Although Kiefer has been variously described as a political and ideological figure, it can be said that his art pursues a dualistic conflict between spirit and matter while seeking subjects in mythology and history. As a means to this end, he sometimes adheres lead, straw, stone, and other substances that suggest elemental existence itself to his paintings, and he also uses photographs that record history. This work, one of Kiefer's major works from the early 1980s, when he was working energetically, depicts a scene in which the wings of an Icarus, burned and crashed because it came too close to the sun, fall on the sand spread over the Mark (a frontier German territory, here referring to the Brandenburg frontier territory). Although not a showy work, it is one that concentrates the characteristics of Kiefer's art, including the overlapping subject matter of Greek mythology and German history, the technique of adhering sand and photographs to the painting, the symbolic burning fire, the artist's palette of light motifs, and his unique shift in perspective from the bottom to the top of the painting. (M.S.)
- 東京都歴史文化財団「Tokyo Museum Collection (ToMuCo)」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
- 2024-12-10
- 2024-12-10