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マリリン・モンロー

Marilyn Monroe

アンディ・ウォーホル

WARHOL, Andy

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詳細情報
作家名

アンディ・ウォーホル

WARHOL, Andy

作品名
マリリン・モンローMarilyn Monroe
制作年
1967
材質、技法
シルクスクリーンSilkscreen
寸法、時間等
91.5×91.5
寸法単位
cm
エディション、ステート等
Ed. 11/30(裏面左下)
所蔵
東京都現代美術館Museum of Contemporary Art Tokyo
所蔵番号
1992-00-0077-000
備考
商業デザイナーから出発し、1960年代初頭にキャンベル・スープやコカコーラといったありふれた商品を正面から提示した作品を発表してポップ・アートの旗手となったウォーホルは、同時に有名人やスターに強い執着を示し、後には自ら社交界の寵児となって有名人や富裕な人々の肖像画を注文生産するにいたる。また彼は、普通の人でもそれによって有名になりうる「死」をテーマとした一連の作品も手掛けており、1962年にその不慮の死の報をきいてすぐに制作にとりかかったという《マリリン》のシリーズもこの傾向に連なるものである。商品的なイメージ、有名人、死というこの画家の主要テーマが集約したこのシリーズはウォーホル芸術の代名詞といってもよく、晩年にいたるまで繰り返し取り上げられた。本作品は、過去の自作をシルクスクリーンの10点組ポートフォリオにしたシリーズのひとつだが、カンヴァス作品よりも一層機械的に転写され、派手な色彩の変幻とともに反復されたイメージは、人格や個性を捨象したマスメディア社会の冷たい偶像を感じさせるとともに、ウォーホルの優れた色彩感覚をうかがわせる。(K.M.)rnStarting out as a commercial designer, Warhol became a standard-bearer of Pop Art in the early 1960s with works that presented commonplace products such as Campbell's Soup and Coca-Cola in a frontal manner, but he also showed a strong obsession with celebrity and stars, later becoming a socialite himself and producing portraits of famous and wealthy people on commission. He also became a socialite himself, commissioning portraits of celebrities and the wealthy. He also produced a series of works on the theme of death, which could make ordinary people famous, and his "Marilyn" series, which he began working on as soon as he heard the news of her unexpected death in 1962, is part of this trend. This series, which concentrated on the artist's main themes of commodity imagery, celebrity, and death, is synonymous with Warhol's art and was a recurring theme until late in his career. This work is one of a series of ten silkscreen portfolios of Warhol's past self-portraits, but the images, more mechanically transferred than his canvas works, and repeated with flamboyant color variations, evoke the cold idols of a mass media society that has discarded personality and individuality, while at the same time demonstrating Warhol's excellent sense of color. The repetition of the images, along with the flashy color changes, evoke the cold idol of a mass media society that has discarded personality and individuality. (K.M.)rn
  • 東京都歴史文化財団「Tokyo Museum Collection (ToMuCo)」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
  • 2024-12-10
  • 2024-12-10
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