W813465

ゼルマニヤ廓中之図

亜欧堂田善

作家名

亜欧堂田善

作品名
ゼルマニヤ廓中之図
制作年
1809年
材質、技法
銅版筆彩
寸法、時間等
30.1×56.1, 1面
所蔵
神戸市立博物館Kobe City Museum
備考
1枚の銅版で摺られた江戸時代の観賞用銅版画としては最大級の作品です。田善の大型銅版作品としては、フランスのフォンテーヌブロウ宮を描く銅版画を手本とする、本図とほぼ同寸法の「西洋公園図」(東京国立博物館蔵)があります。前景部分の図様のルーツは、18世紀イタリアの銅版画家ピラネージが描いた空想的な古代ローマ風景図に求められますが、実際に田善が参考にしたのはその模造品でした。本図の後方には、新しい時代のフランス風の宮殿建築が描かれていて、なんらかのフランス製の銅版画を摸したとも考えられます。<br/><BR/>表題の「ゼルマニヤ」は、当時の蘭学者の間ではドイツ・オーストリア一帯を示す地名として使われていましたが、ここを西洋文明発祥の地とする説もありました。 この「ゼルマニヤ廓中図」とほぼ同じ法量の「大日本金龍山之図」が「大日本」の名を冠しているのは、あたかも本図と相対するかのようです。「西洋公園図」をふくめた3点をシリーズ物として仮定するなら、その制作の主眼は西洋と日本の都市風景、広大な公共空間の対比にあったと考えられます。<br/><br/>【江戸の絵画】It is one of the largest ornamental copperplate prints of the Edo period printed on a single copperplate. Another large copperplate print by Denzen is "Western Park" (Tokyo National Museum collection), which is almost the same size as this print and is based on a copperplate print depicting the Palais Fontainebleau in France. The foreground of this painting has its roots in a fanciful ancient Roman landscape by the 18th century Italian copperplate engraver Piranesi, but it was actually a reproduction of that work that Denzen used as a reference. In the rear of the present painting is a French-style palace building of the new era, which may have been copied from some kind of French copperplate engraving. <BR/><BR/>The title "Zermanya" was used by Dutch scholars at the time to refer to the area around Germany and Austria, which some believed was the birthplace of Western civilization. The "Zelmaniye Koronaka Zu" and the "Dainihon Kinryuzan no Zu", which is almost the same size as the "Zelmaniye Koronaka Zu", are named after "Dainihon", as if they were relative to this "Dainihon". If we assume that the three works including "Western Park" are part of a series, the main focus of their production was the contrast between Western and Japanese urban landscapes and vast public spaces. <br/><br/>[Edo Paintings
  • 文化庁「文化遺産データベース」より取得した収蔵品データ. 取得日2022-01-21.
  • 2024-12-10
このテキストは機械翻訳です。