- 作家名
大下藤次郎
ŌSHITA Tōjirō
- 作品名
- 風景Scene
- 制作年
- 1904(明治37)年1904
- 材質、技法
- 水彩・紙, 額装Watercolor on paper, Framed
- 寸法、時間等
- 21.2×31.9;外寸:52.4×64.5×6.3
- 署名
- 左下:T.OSHITA 04.Signed and dated lower left:T.OSHITA 04.
- 所蔵
- サイトウミュージアムSaitou Museum
- 所蔵番号
- 581000
- 備考
- 作品解説: 年譜によると大下は1903年に青梅に居を移していることから、なだらかな山の見えるこの風景は近辺を写生したものであろうか。鉛筆で軽くスケッチしたのち、水彩絵具で丁寧に対象を追っている。遠方には二軒の農家が克明に描かれており、視線がうまく遠くへと導かれる工夫がなされている。裏面には秋の田園風景が描かれており、中央やや右よりに銀杏の木が黄色く染め上がっている。ハッチングのような少し長めの点描が空を覆い、独特の雰囲気を生み出している。三宅克己の親友であった。手前一面に広がるのは稲穂だろうか。その黄金色に輝く一帯の向こう側には赤みを帯びた雑木林、さらに奥には藁ぶき屋根の民家が数軒見える。遠くのなだらかな山々は明るい日差しを受けて空の青さと一体化している。 民家を細部まで描いて視線を誘導しているところや、雲のダイナミックな動きを筆の向きや色の濃淡に変化を付けて表しているところが見事である。 大下は、水彩画家の三宅克己とも仲が良く、明治後半期の水彩画ブームを共にけん引した。大下は前々年から前年にかけてアメリカとヨーロッパを忙しく回り、帰国後は東京の農村であった青梅に居を移していることから、その近辺の風景なのかもしれない。 本作を描いた翌年、大下は水彩画の月刊誌『みづゑ』を創刊。その六年後、彼は瀬戸内の旅から戻って間もなく倒れ四一歳で亡くなるが、同誌は美術総合誌として一時中断があったものの百年以上続いた。Description: According to his chronological record, Oshita moved to Ome in 1903, so this view of rolling mountains is probably a sketch of the surrounding area. After lightly sketching in pencil, the artist carefully followed the subject with watercolors. Two farmhouses are clearly depicted in the distance, and the artist has devised an ingenious way to lead the viewer's gaze into the distance. The reverse side depicts a rural scene in autumn, with a gingko tree slightly to the right of the center in a yellowish hue. Slightly longer dots, like hatching, cover the sky, creating a unique atmosphere. He was a close friend of Katsumi Miyake. In the foreground are ears of rice. Beyond this golden area, a reddish wooded area can be seen, and further back, a few houses with straw-bale roofs can be seen. In the distance, the rolling mountains are bathed in bright sunlight, blending in with the blue of the sky. The artist's skill in guiding the viewer's eye through the details of the houses and the dynamic movement of the clouds is evident in the way the brush direction and color shading are varied. Oshita was good friends with Miyake Katsumi, a watercolorist, and together they led the watercolor boom in the latter half of the Meiji period. Oshita had been busy traveling around the U.S. and Europe from the year before to the year before, and after returning to Japan, he moved his residence to Ome, a farming village in Tokyo, so this may be a scene from that vicinity. The year after he painted this work, Oshita launched Mizue, a monthly watercolor painting magazine. Six years later, soon after his return from a trip to the Seto Inland Sea, he collapsed and died at the age of 41, but the magazine continued as a general art publication for more than 100 years, although it was briefly interrupted.
- サイトウミュージアム作成データ. 提供日2023-10-10.
- 2024-12-10