W1132894

港の風景(港のながめ)

Harbor Scenery

鹿子木孟郎

KANOKOGI Takeshirō

Artwork image

This artwork image cannot be downloaded or reproduced.

Read more
Artist

鹿子木孟郎

KANOKOGI Takeshirō

Title
港の風景(港のながめ)Harbor Scenery
Year
1917(大正6)年1917
Medium
鉛筆、コンテ・紙, 額装Pencil and conte on paper, Framed
Dims/Durs
24.6×31.7(素材全体:34.4×44.0);外寸:55.8×63.6×6.5
Inscriptions/Marks
右下:「孟」の書印/T.Kanokogui / 1917Signed lower right:T.Kanokogui / 1917
Collection
サイトウミュージアムSaitou Museum
Accession number
1000
Notes
作品解説: 本作品を描いたとき、鹿子木は 3 度目の留学中であった。第一次世界大戦のさ中、師であるローランスに再び会って指導を受けたほか、象徴主義の画家として知られるエミール=ルネ・メナールにも教えを受け、この時は絵画のコンポジション (構図) の研究に専心して取り組んだという。港を眺める人物は鹿子木自身が修正を加え、別の紙を貼り合わせている。トリミングの線があるので、油彩のための下絵の可能性がある。いずれにしても、本作品でコンポジションへの取り組みの真摯な態度を伺うことができる。こげ茶色で大まかな下描きをし、その上から黒の輪郭で形を確定させていて、結果的にこげ茶色が深みのある色合いを生み出している。Description: Kashiki was studying abroad for the third time when he painted this work. During World War I, he met again with his teacher Laurens for guidance, and also with Emile-René Menard, a well-known Symbolist painter, and at that time he devoted himself to the study of composition. The figure looking out at the harbor was modified by Kashiki himself, and another piece of paper was pasted together. Since there are trimming lines, it is possible that this is a preparatory sketch for an oil painting. In any case, we can see the sincerity of his approach to composition in this work. The artist has made a rough underpainting in dark brown, and then established the shape with black outlines, resulting in a dark brown color that creates a deep hue.
  • Data created by Saitou Museum. Provided October 10, 2023.
  • 2024-12-10
This is a machine-generated translation.